Arkiv over august, 2010

Gatefest i Santander

Lenge hadde vi gledet oss til å få stilt alle mulige og umulige spørsmål til en “ekte” spanier 🙂 Så Raul ble fullstendig bombandert med spørsmål når han og Laura tok turen til La Coruna for å besøke oss.

Lørdag kveld kjørte vi sammen tilbake til Santander hvor Laura og Raul bor. På veien besøkte vi Oviedo hvor vi fikk middag, dvs kl. 23.30 om aften. Her i Nord Spania åpner restaurantene først kl. 21, så man skal ikke regne med et tidlig middagsmåltid dersom man vil ut å spise.

Dagen etter tok Raul oss med til gatefest. Selvom de færreste kunne engelsk ble vi tatt i mot med åpne armer, og vi var de første som fikk servert mat på tross av at de fleste andre hadde vært der i flere timer.  Retten var lokal og bestod  av poteter, tun, paprika og løk. Hver av de gruppene som deltok på festen fikk utlevert disse ingrediensene og så skulle det konkurreres i hvem som lagde den beste maten. Det var allerede godt gang i festen når vi ankom ved 13 tiden.

Jammen fik vi også med oss en fotballkamp gitt, og det var ikke helt dårlig at det var det spanske favorittlaget Barcelona som hadde tatt turen til Santander denne søndagen. God stemning og en fantastisk kamp.

Vel tilbake hos Laura og Raul fikk vi servert paella. Generelt kan det sies at Santander, som La Coruna, er et fantastisk feriested hvor det utelukkende er spanierne selv som holder ferie. Men, et besøk hos Laura og Raul kan på det sterkeste anbefales, her både sover og spiser man godt 🙂

Takk for at vi fikk komme og for at dere ga oss et innblikk i det spansk/færøske liv!

8 Kommentarer

Utflugt til Santiago de Compostela

Hvert år går tusenvis av pilgrimmer pilgrimsruten som fører dem til katedralen i Santiago de Compostela. Både byen og pilgrimsruten (Jacobsveien) er oppkalt etter apostelen sankt Jacob, som man antok man oppdaget graven til i år 813.  Han ble henrettet i Jerusalem i år 44, men levningene skal ha blitt ført til Compostela. Katedralen ble etterhvert bygd ovenpå graven. Selve pilgrimsruten går gjennom Frankrike og Spania og ruten skal være en uforglemmelig måte å se Spanien på.

For vår del bestod “pilgrimsruten” av et toget til Santiago og deretter en taxi inn til byen, så det var selvfølgelig helt nødvendig med en overnatting på et 5 stjerners hotell med tilhørende 3 retters middag etter den laaange turen. Jammen godt at hotellet også hadde et spa så vi kunne komme oss skikkelig. Vi følte oss også betraktelig lettere til sinns når vi tok turen hjem igjen 🙂

4 Kommentarer

Endelig ble han gjenforenet med sin store kjærlighet…

Så er turtelduene endelig sammen igjen.. pappa har telt dager, timer og minutter siden vi kom til La Coruna.. og dere skulle sett skuffelsen i ansiktet på han, når han noen dager før, fant ut av at det altså var fredag hun skulle komme og ikke torsdag! Det var stor forskjell i dette tilfellet. Men, gjenforenet ble de, etter en noe lang flytur for mamma’s del.

Godt å ha deg på plass 🙂

8 Kommentarer

Livet i La Coruna

La Coruna er en nydelig by som absolutt kan anbefales hvis man ønsker å reise til en mindre turistet by i Spania. Her er det stort sett kun spanierne selv som reiser. Det myldrer av små tapas restauranter og fiskerestauranter, og spesielt den gamle middelalderbydelen er utrolig sjarmerende med sine små gater, romerske kirker fra 1100-tallet og hyggelige parker. Det gjør heller ikke byen dårligere at den byr på flere lekre bystrender.

Skulle noen velge å ta turen, vil vi (på det sterkeste) anbefale vår favoritt restaurant. Vi har faktisk vært der så mange ganger allerede at innen vi gikk fra restauranten i går gjorde en av servitørene oppmerksom på at de altså ikke hadde åpent dagen etter – så vet man virkelig at man har vært der mange ganger 🙂

Mens de fleste av oss er travelt opptatt med parker, skulpturer osv., er spesielt en gjest mest interessert i andre ting, disse bildene taler vist for seg selv Niels…